امام جمعه رد صلاحیت‌شده‌ مراغه: گاهي گزارشات بي‌اساس به شوراي نگهبان رسيده است
آيت ا... محمد تقي پورمحمدي: متاسفانه در برخي استان‌ها از جمله آذربايجان شرقي در گزارشات حفظ امانت نشده و گاهي گزارشات بي‌اساس به شوراي نگهبان رسيده و اين امر موجب بروز مشكلات براي بعضي افراد شده است.
بر برگزاري انتخابات پرشكوه با حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي تاكيد دارد و زماني كه به او يادآوري مي‌شود صلاحيتش براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان با وجود عضويت در آن تاييد نشده است، مي‌گويد كه «فقهاي شوراي نگهبان را عادل و متقي مي‌دانم اما آنان بر اساس گزارشاتي كه به دستشان مي‌رسد قضاوت مي‌كنند كه متاسفانه در برخي استان‌ها در گزارشات حفظ امانت نشده است.» آيت ا... محمد تقي پورمحمدي كه اكنون نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه و توليت حوزه علميه مراغه است درگفت‌وگويي به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره وظايف خبرگان پرداخت که در ادامه مي‌خوانيد:
 
وظيفه اصلي نمايندگان مجلس خبرگان چيست؟
 
نمايندگان مجلس خبرگان دو وظيفه اساسي دارند يكي انتخاب رهبري چنانچه بعد از ارتحال رهبر كبير انقلاب مقام معظم رهبري توسط مجلس خبرگان انتخاب شدند و وظيفه دوم نظارت بر بقاء شرايط لازم در رهبري كه اين نظارت به معناي مچ‌گيري نيست بلكه به جهت تقويت رهبري و پاسداری از ولايت فقيه است.
 
برخي معتقدند خبرگان جاي جوانگرايي نيست و برخي مي‌گويند جاي پيران از كارافتاده نيست، نظر شما چيست؟
 
آنچه مسلم است شايستگي به سن و سال نيست بلكه خوب است جوانان فاضل فرهيخته، توانا و پركار در كنار شخصيت‌هاي مسن و باتجربه در مجلس خبرگان رهبري حضور داشته باشند و اين دو نه تنها باهم منافات ندارند بلكه مكمل همديگرند و در تاريخ اسلام اسامه بن زيد با اينكه جوان بود از طرف پيامبر به فرماندهي منصوب شد يا حبيب بن مظاهر در كربلا با وجود سن بالايش در نهضت امام حسين درخشان ظاهر شد و در كنار وی جواناني مانند علي اكبر و قاسم نهضت عاشورا را رقم زدند.
 
معيار انتخاب يك عضو مجلس خبرگان چيست؟
 
يك نماينده خبرگان دركنار اينكه بايد مجتهد متجزي و معتقد به نظام اسلام باشد بايد بينش سياسي و قوه تشخيص داشته باشد تا بتواند مسائل را تحليل كرده و شرايط لازم در رهبري را تشخيص دهد لذا خوب بودن و توانمند بود هردو لازم است و اين دو مانع‌الجمع نيستند.
 
مردم چگونه مي‌توانند نماينده اصلح را انتخاب كنند؟
 
اين وظيفه رسانه‌هاست، مخصوصا رسانه ملي كه بايد تمام تلاش خود را در جهت معرفي كانديدا‌ها به‌كار گيرد تا مردم نسبت به كانديدا‌ها شناخت كافي داشته باشند كه متاسفانه صداوسيما در اين مساله تاكنون آن‌طور که باید عمل نكرده است.
 
چه موضوعاتي بايد از تريبون نمازجمعه مطرح شود؟
 
تريبون نماز جمعه منتسب به ولي فقيه است لذا بايد در آن از منويات امام و رهبري الهام گرفته شود و مسائلي كه موجب وحدت و همدلي مردم است مطرح شود و بايد از حرف‌هاي دشمن شادكن و تفرقه افكن و طرح مسائلي كه موجب اختلافات سياسي و منطقه‌اي و هزينه براي نظام می‌شود خودداري شود. چنانچه منويات حضرت امام در رابطه با تريبون نمازجمعه اين بود و ائمه جمعه را به وحدت دعوت مي‌كردند و مي‌فرمودند مادامي كه مردم متحد و حامي اين نظام باشند دشمنان هيچ غلطي نمي‌توانند بكنند. در نمازجمعه بايد آنچه دغدغه جامعه و مردم است مطرح شود نه مسائل حزبي و جناحي، تريبون نمازجمعه مال يك حزب و جناح نيست و منتسب به رهبري است و چنانكه ولي فقيه پدر امت و رهبر همه طيف‌ها و جناح‌هاي سياسي است، امام جمعه نيز بايد نقش پدري داشته باشد و با الفت و مهرباني با همه برخورد كند و سعي كند طوري تلقي نشود كه اين تريبون مختص گروه و جناح خاصي است.
 
چقدر نماز جمعه‌های ما بر اساس منويات امام است؟
 
اساس سياست‌گذاري بر اين است كه نمازجمعه بر مبناي منويات حضرت امام و مقام معظم رهبري باشد اما چنانكه در بعضي تريبون‌ها مشاهده مي‌شود اين مساله رعايت نشده و برخی ائمه‌جمعه حرف‌هايي به زبان مي‌آورند كه با منويات امام و رهبري تطابق ندارد. معمولا ائمه جمعه مسائل را بر اساس تشخيص خودشان و با درنظر گرفتن مصالح نظام و مردم مطرح مي‌كنند ولي متاسفانه گاهي مشاهده مي‌شود برخي از حضرات مطالبي را بر اساس گرايش‌هاي جناحي - سياسي مطرح مي‌كنند كه اين آفت ممكن است در كوتاه‌مدت فايده‌هاي مقطعي برايشان داشته باشد اما در درازمدت به صلاح تريبون مقدس نمازجمعه نيست.
 
با توجه به اينكه صلاحيت خود شما احراز نشده است، نظرتان درباره رد صلاحيت‌ها چيست؟
 
بنده فقهاي شوراي نگهبان را عادل و متقي مي‌دانم و آنان بر اساس گزارشاتي كه به دستشان مي‌رسد قضاوت مي‌كنند كه متاسفانه در برخي استان‌ها از جمله آذربايجان شرقي در گزارشات حفظ امانت نشده و گاهي گزارشات بي‌اساس به شوراي نگهبان رسيده و اين امر موجب بروز مشكلات براي بعضي افراد شده است. اميدوارم فقهاي معظم با تجديد نظر مانع تضييع حقوق شهروندان شده و موجب صيانت آبرو و حيثيت اشخاص شوند تا با حضور همه سلايق انتخاباتي پرشور برگزار شود.
نامه نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 18 بهمن 1394برچسب:, | 11:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |